تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟

تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟

داشتن پوستی صاف و شاداب به بسیاری از افراد اعتماد به نفس می‌دهد و همانطور که می‌دانید آرایش و زیبایی برای بسیاری از افراد مهم است. کرم مرطوب کننده و آبرسان دو نیاز اصلی برای مراقبت از پوست هستند. هر دو نقش اساسی در تأمین رطوبت و مواد مغذی پوست دارند. اگرچه از این دو کرم بسیاری مواقع به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما عملکرد مرطوب کننده و آبرسان دقیقاً یکسان نیستند. دانستن تفاوت بین این دو کرم به شما کمک می‌کند، بهترین انتخاب را متناسب با نوع پوست خود داشته ‌باشید. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با نحوه استفاده از مرطوب کننده، آبرسان و تفاوت این دو کرم آشنا شوید.

کرم آبرسان پوست چه ترکیباتی دارد؟

کلمه آب‌رسان به هیدراته شدن پوست اشاره می‌کند. شاید برای شما هم سؤالاتی این چنین به وجود آمده باشد، چرا آبرسانی پوست مهمه؟ آیا آبرسان پوست را روشن می‌کند؟ چرا آبرسان می‌زنم پوست میسوزه؟ کرم آبرسان پوست به تأمین آب، توانایی جذب رطوبت، مواد مغذی و درخشندگی پوست کمک می‌کند. کم آب بودن پوست باعث کدری و خشکی پوست می‌شود.

عوامل زیادی ممکن است باعث کم آبی پوست شوند؛ مانند شرایط آب و هوایی، عوامل استرس‌زا، تغذیه نادرست، خواب ناکافی و استفاده نکردن آب در طول روز. اگر کم آبی پوست ادامه داشته ‌باشد باعث خشکی، زبری و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. تمامی افراد چه پوست خشک داشته ‌باشند چه پوست چرب ممکن است، دچار خشکی پوست شوند.

برای آبرسانی پوست هیدارته خود می‌توانید از کرم‌های هیدراته استفاده‌ کنید. این کرم‌ها دارای فرمولاسیونی از مولکول‌های آب هستند که به گیر انداختن آب در پوست کمک می‌کند. نمونه‌هایی از ترکیبات آبرسان‌ها عسل، اسید هیالورونیک، گلیسرین، سوربیتول و پانتنول و آلفا هیدروکسی اسیدها است. به‌دلیل وجود موادی مانند ویتامین سی و هیالورنیک اسید در کرم‌های آبرسان عده‌ای تصور می‌کنند، پس از استفاده صورتشان می‌سوزد. حتماً قبل از استفاده، این نوع کرم‌ها را روی قسمتی از پوست خود تست کنید.

شاید بپرسید آیا آبرسان باعث جوش می‌شود؟ به‌صورت کلی پوست‌های چرب مستعد آکنه و جوش بیشتری هستند. گاهی با استفاده از کرم و آبرسان‌های نامناسب نسبت به نوع پوست خود، احتمال بروز جوش روی پوست را افزایش می‌دهید.

کرم مرطوب کننده چیست؟

کرم مرطوب کننده به چربی پوست اشاره دارد. افرادی که دارای پوست خشک هستند، علاوه بر اینکه نیاز به آبرسان دارند، پوست آن‌ها توانایی تولید مقدار کافی چربی را ندارد. هنگامی که چربی مورد نیاز سطح پوست از بین می‌رود، پوست تمایل به کاهش بیشتر آب و تبخیر از طریق اپیدرم دارد. این عمل باعث می‌شود علاوه بر اینکه رطوبت پوست کاهش ‌یابد، پوست هیدراته هم شود. کرم‌های مرطوب کننده مانع از دست دادن آب می‌شوند و در عین حال عملکرد سد دفاعی پوست را تقویت می‌کنند. شستن بیش از حد پوست با آب داغ، استفاده نکردن از کرم‌های مرطوب کننده و شرایط آب و هوایی در از بین رفتن چربی و رطوبت پوست نقش دارند.

تفاوت آبرسان با کرم مرطوب کننده چیست؟

تفاوت آبرسان با کرم مرطوب کننده چیست؟
تفاوت آبرسان با کرم مرطوب کننده چیست؟

آیا مرطوب کننده همان آبرسان است؟ کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان هر دو نقش مهمی در تامین آب و رطوبت مورد نیاز پوست برای مقابله با خشکی و کم آبی دارند و از علائم پیری زودرس و آسیب‌های محیطی جلوگیری می‌کنند. با این حال عملکرد هر یک از آنها متفاوت از یکدیگر است.

مرطوب کننده‌ها ترکیباتی مبتنی بر روغن و چربی هستند و به‌عنوان سدی در برابر از بین رفتن چربی پوست عمل کرده و رطوبت را تامین می‌کنند. مرطوب کننده‌ها حاوی ترکیبات انسدادی مانند نفت خام، روغن معدنی، استرها و روغن‌های گیاهی هستند که به‌عنوان سدی نفوذناپذیر روی پوست عمل می‌کنند تا از تبخیر آب جلوگیری شده و پوست کمتر خشک شود. اما آبرسان‌ها مانند گلیسرین یا هیالورونیک اسید آب را از سطح پوست جذب می‌کنند تا پوست را شاداب نگه ‌دارند.

کدام یک از کرم‌های مرطوب کننده و آبرسان برای پوست شما بهتر است؟

برای اینکه بدانید کدام یک از این کرم‌ها مناسب پوست شما است، به وضعیت پوست خود دقت کنید. روی هر نوع پوست لایه‌ای چربی وجود دارد که به عنوانی سدی در برابر از دست دادن آب عمل می‌کند. اگر پوست شما خشک و دچار پوسته پوسته شده است نشان می‌دهد که سلول‌های چربی کافی در سطح پوست وجود ندارد، تا به عنوان سدی محافظ عمل کنند. اینجاست که مرطوب کننده‌ها نقش مهمی برای بازگرداندن چربی پوست شما متناسب با جنس پوستتان دارند.

در عین حال اگر چین و چروک‌های روی پوستتان بیشتر به چشم می‌آید و پوست شادابی و درخشندگی خود را از دست داده است، به کرم آبرسان نیاز دارد. پوست دهیدراته به این معنی است که سلول‌ها خشک شده‌اند و تشنه آب هستند. وقتی سلول‌ها غنی از آب باشند، پوست شاداب به نظر می‌رسد و در نبود آن خشک و کدر؛ در این موقعیت پوست شما به یک کرم آبرسان متناسب با نوع خود احتیاج دارد.

چگونه آبرسان و یا کرم مرطوب کننده متناسب با پوست خود تهیه کنیم؟

چگونه آبرسان و یا کرم مرطوب کننده متناسب با پوست خود تهیه کنیم؟
چگونه آبرسان و یا کرم مرطوب کننده متناسب با پوست خود تهیه کنیم؟

انواع مختلفی از انواع کرم‌های مراقبت صورت و پوست در بازار وجود دارد، اما در حقیقت بسیاری از افراد نمی‌دانند کدام یک از این محصولات مناسب پوست آن‌ها است. مواد تشکیل‌دهنده و ترکیبات کرم‌ها را بخوانید و روی پوست خود تست کنید. گاهی اوقات پوست شما نسبت به یک نوع کرم مرطوب کننده یا آبرسان بهتر عمل می‌کند. در این قسمت برخی از انواع کرم‌های مورد نیاز هر پوست را مثال زده‌ایم:

کرم‌های متناسب با پوست خشک

اگر پوست شما در تمام فصول سال خشک است و پوسته پوسته می‌شود، به‌احتمال‌زیاد ناشی از کم آبی و آب و هوا نیست. این احتمال وجود دارد که علت آن حفظ نشدن رطوبت پوست و از بین رفتن سد دفاعی پوست باشد. به این ترتیب باید از بهترین مرطوب کننده صورت و دست و نرم کننده غلیظ استفاده ‌کنید تا از تبخیر آب سطح پوست شما جلوگیری کند. برای این‌کار می‌توانید از کرم‌هایی که دارای ترکیبات کره شی، روغن کانولا، روغن سویا، جوجو با و روغن نارگیل هستند، استفاده ‌کنید.

کرم‌های متناسب با پوست‌های کم آب

چرا آبرسان استفاده کنیم؟ اگر پوست شما کم آب است باید آب را در روتین روزانه خود بگنجانید. همچنین به‌دنبال یک سرم آبرسان با اسید هیالورونیک باشید که هزار برابر وزن خود آب را حفظ می‌کند و دوز سالمی از آبرسانی را به پوست اضافه می‌کند. از جمله ترکیبات متناسب برای آبرسان پوست بدن اسید هیالورونیک، آلوئه‌ورا و عسل است.

کرم‌های متناسب با پوست‌های چرب

عده بسیاری تصور می‌کنند، چون پوست آن‌ها چرب است پس رطوبت کافی را دارد و کم آب نیست. اما اگر پوست شما کم آب باشد، ممکن است مشکلات چربی را تشدید کند. افرادی که پوست چرب دارند، اغلب عملکرد سد محافظتی پوست آن‌ها باعث می‌شود رطوبت پوست از بین برود و کم آب شود. همین امر باعث می‌شود پوست چربی بیشتری تولید کند. تنها راه جلوگیری از این چرخه معیوب، استفاده از آبرسان و مرطوب کننده‌های مناسب این پوست است. به ‌دنبال آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب و غیرکومدون زا باشید. این نوع از محصولات سبک هستند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله در مورد کرم مرطوب کننده، مزایا و فواید و معایب مرطوب کننده و آبرسان گفته شد. تفاوت اصلی بین کرم‌های آب رسان و کرم‌های مرطوب کننده این است که آبرسان به پوست رطوبت می‌دهد در حالی که مرطوب کننده باعث می‌شود پوست رطوبت را حفظ کند. آبرسان برای افرادی که دارای پوست کم آب هستند لازم است؛ در حالی که کرم‌های مرطوب کننده برای افرادی که پوست خشک دارند ضروری است. شما باید مطابق با نوع پوست خود از کرم‌های متناسب استفاده‌ کنید تا سلامت پوست شما حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *